Tuesday, June 7, 2011

sedikit luahan

tak semua benda perlu dilogikkan
tak semua perkara boleh diliberalkan
tak semua hal mesti dirasionalkan..

sedikit keliru dengan manusia
sudah ragam..
lain orang lain perangainya
tapi
ini sekadar luahan
kita manusia
ada akal
rugi benar kiranya nikmat itu tidak diguna
kalau bicara kita pada manusia
tutur kata pada y elok telinganya
lembut tuturnya
usah ditinggikan nada
kerna dia mampu mendengar
kerna dia juga manusia
y mungkin suhu amarahnya juga ada
seperti kita

usah dipandang tingginya pangkat
usah dibangga besarnya kuasa
usah diriak kayanya harta
tapi sedarla saudara
itu hanya sementara

jangan hidup membeza-beza
kita semua sama
jangan rasa kita raja
pemilik dunia
kerna dia y MAHA AGUNG
mampu merubah segala..

aku
sedikit terkilan
terkilan hanya di dalam
malas utk di tukar bentuknya
gusar amarah y jd takhta
kerna aku taw
tak sape pun senang jika begitu..

wahai manusia
engkau lebih berusia
akalmu lagi panjang dariku
ilmumu lagi banyak dariku
jadi
fikir2lah
aku budak hingusan
hanya mencari pengalaman
sebagai bekalan meniti masa depan
izinkan aku menitip sedikit kenangan
tanpa sedikit warna hitam
untuk aku lakar sebagai lukisan
dalam coretan hidupku..

No comments: