Saturday, April 20, 2013

Ayam Panggang

gambar drp http://bukumasakanku.blogspot.com


sedang aku m'gugel mencari blog2 yang menarik, aku terjumpa satu blog. resipi raidah.blog ni banyak bkongsi resipi2 yang banyak ditranform oleh empunya blog.. nampak sangat2 menarik dan menggugat iman.

tambah plak, hari ni, kafe tutup. jadi, tahap kelaparan tiba2 jadi menggila.. rasanya dah lebih 21 lagu yang dinyanyikan dalam bilik karaoke miss perut..adoyai..y lagu pasni dengar katanya lagu 'feel' daripada Robbie Williams..adoyaiii..

Siyesly, memang lapar tahap gaban...dalam hati da plan balik umah nanti nak masak sumething yang tsangat2 sedap..hoho

sedang aku dok godek2 resipi dalam blog tu, aku terjumpa resipi ayam panggang yang nampak sangat menarik..boleh jatuh bijik mata depan pc..hoho

ayam panggang ni meninggalkan satu 'kesan' dalam hidup aku. dan sebab ayam panggang la aku jadi diri aku sekarang...gtuuuuuuu(bjangkit ngan abg Megat)

Al-kisahnya, masa aku kecik2, dalam empat o lima tahun and abg aku (beza tiga tahun) mengaji  dengan ma n abah kami yang tersangatlah garang tapi baik.

dalam dok mengaji, ma bgtaw, sapa yang dapat habiskan muqaddam (surat kecik) , ma akan masakkan ayam panggang yang besar. besar sangat2..Ma mendepakan tangannya..ok, besar giler la ayam tu kan..bila dah berdepa tangan ma. n seekor ayam tu hanya untuk seorang..ok..aku memang rasa tercabar. maka aku makin rajin (makin rajin sebab dulu rajin je) mengaji.

lalu, ketika aku berumur enam tahun, aku berjaya mhabiskan muqaddam..yezzzzzaaaa..pastinya dalam kepala otak aku sudah membayangkan ayam panggang yang bakal aku ratah sorang2..mesti abg aku jeles gilerr kan..haha

tapi, ku sangka angan jadi kenyataan, rupanya angan hanya impian..bila diajukan tentang tawaran hadiah tersebut, ma meminta supaya aku menunggu abg aku menghabiskan muqaddam terlebih dahulu..she ask me to be a toleransi's person..(kecek ore putih meta, salah dop ahu)

ok..fine..aku tunggu..demi ayam panggang, aku rela tunggu. bila dah masuk darjah satu, barulah aku dapat merasa ayam panggang yang dijanjikan..

tapi, bentuk ayam panggang tidaklah seperti yang aku bayangkan, saiznya yang besar satu depa..hahahahaaa

dan ayam panggang yang seekor itu kami kongsikan berdua. walau tak macam bayangan, aku tahu kenapa ma n abah janjikan ayam panggang gergasi tu.. sebab dia nak push kami supaya rajin mengaji..

Alhamdulillah, aku kenal ALIF, BA , TA..terima kasih ma n abah sebab jadi cikgu terbaik untuk kami..:)

No comments: