Tuesday, February 23, 2016

tentang hati



PEDIH dan perit

Kenapa perlu diaju soalan yang tiada jawapan

Tapi siapa kita untuk menutup mulut manusia

Sejujurnya, selepas aku rasa seperti melepaskan diri dari satu bebanan, aku mahukan kebebasan, mencari makna diri, aku tekad dan berniat

aku mahu menjaga hati. jaga dengan erti sebenar2nya cakna. tidak mahu diserah pada y tidak sepatutnya

Iye, hati kita Dia y pegang. Kuatkan azam, panjatkan doa. Mohon supaya ia disentuh oleh yang benar-benar layak

Lama aku menyendiri, lama aku menyepi. Iye, ada yang datang, datangnya mencuba, ada yang sekadar menyapa

ramai y kata aku selektif

terlalu mencari y sempurna

sempurna apa jika kita manusia.. maksumnya hanya Muhammad, bukan kita

tapi, selagi ada ruang, kita berhak untuk memilih. siapa y bakal menjadi imam kita, menjadi payung ketika hujan dan menadah telinga mendengar cerita


tapi itulah manusia

Pesan aku pada hati

ada y kau temui hatinya rapuh seperti daun kayu

hangatnya seperti air suam, bakal sejuk sepintas angin lalu

ada juga manis bicaranya buat kau layu

dan ada juga datang menduga atau sekadar mencuba

kau akan jumpa kumbang yang hidupnya jauh menyendiri tidak mahu menyapa

ada juga yang dikelilingi bunga-bunga

ada masanya dia rajin hinggap pada bunga

aku mahu jadi bunga y terpilih

bukan bunga y terpaksa dipilih

Ya Zauj y aku tidak tahu di mana kau berada

aku kini sedang menjaga hati

aku harap kau juga begitu

ya Zauj

aku harap kau sedang persiapkan diri

Untuk imamkan solatku

aku harap kau jaga pandangan kau

aku harap, kita berdua sedang berusaha menjadi yang lebih baik

aku tidak mahu tahu bagaimana kau bermula

cuma, aku harap kita sama2 membina syurga

di dunia dan sana

aku tidak mahu mengira setiap kekurangan kerana aku juga kurangnya tidak terhitung

mari sama2 menerima dan mencakupi hidup



pesan hati aku

kau jangan cepat memberi mahupun menerima

jangan juga terlalu keras atau payah menerima

kadang yang hadir akan pergi tak kembali

tapi hati aku kata jangan gusar

Allah kan ada. Dia tetapkan segalanya. Dia ada utk aku dan kita

Kau, teruskan berdoa, jangan lelah dan penat...

No comments: