Saturday, December 24, 2011

bicara teman


Teman

Mungkin kamu penat melayan

Mungkin kamu lelah bertahan

Mungkin kamu hilang kesabaran

Adanya teman

Seperti aku

Banyak songehnya

Banyak susahnya

Tiada meneyenangkan

Manakan tidak

Kalau hari2 kita bersama hanya kesedihan aku kongsi

Tak mampu aku kongsi kegembiraan

Kerana liku hidupku hanya kedukaan

Kesusahan

Tiada dapat kau menumpang

Aku saja

Yang tidak malu menumpang

Denganmu teman

Teman

Malam ini

Buat aku berkira-kira

Dalam akaun persahabatan kita

Berapa nilai kegembiraan yang aku berikan?

Dan berapa banyak kesusahan yang aku hadiahkan?

Nyata, hadiah kesedihan itu banyaknya melampau

Kegembiraan itu seperti tiada

Malam ini

Aku terfikir

Apa nilainya aku untuk hubungan ini?

Ada nilaikah?

Atau aku ini hanya sandaran?

Atau sekadar melukut di tepi gantang

Yang sudah jemu dipandang

Tiada apa-apa kesan pada mereka

Pada kamu

Banyak sekali

Naluri ini merasa

Ada yang tidak kena

Rasa seperti aku ini buangan yang mahu disorok

Buang secara terbuka bimbang terluka

Mungkin kerana aku manusia

Aku ada rasa

Terima kasih kerana tidak kejam

Tapi, malangnya

Rasa ini membunuhku

Aku seperti terbau buangan itu

Sampai bila aku perlu tidakkan kata hati?

Mengalah kerana sayang?

Tapi sayang dibalas benci?

Menyampah? Jemu?


p/s : andai sampainya waktu, aku harus tinggalkanmu, akan aku berlalu bila tiba saat itu..:(

No comments: